loading...
نمونه سوال امتحانی برای تمام مقاطع
آرمین رضایی بازدید : 312 یکشنبه 29 بهمن 1391 نظرات (0)

زبان

1. يك نظام است و كار اصلي آن ايجاد ارتباط است.
2.شكل هاي گوناگوني به نام گونه ، لهجه و گوش دارد.

 

   زبان شناسي

1. علمي است كه به شناخت زبان مي پردازد
2. مطالعه علمي زبان است
3. از روش هاي رايج در تحقيقات علمي استفاده مي كند
 

 

آرمین رضایی بازدید : 229 یکشنبه 17 دی 1391 نظرات (0)

منت خداي را عزوجل كه طاعتش موجب قربت است و به شكر اندرش مزيد نعمت:

منت: نيكويي و احسان، مجازاً سپاس و شكر     جمع آن: مِنَن

منت خداي را : «را» حرف اضافه در معني مخصوص براي    الحمد لله

به شكر اندرش: دو حرف اضافه براي متمم آمده است.  «ش» مضاف اليه

قربت، نعمت: سجع  متوازي

طاعتش موجب قربت است: تلميح به آيه شريفه «واسجد واقترب»

و به شكر اندرش مزيد نعمت: تلميح به آيه شريفه «لئن شكرتم لازيدنكم»          ابراهيم/ 7

- هر نفسي كه فرو مي رود ممد حيات است و چون بر مي آيد مفرح ذات. پس در هر نفسي دو نعمت موجود است و بر هر نعمت شكري واجب.

فرو مي رود، بر مي آيد: تضاد            حيات، ذات: سجع

- از دست و زبان كه بر آيد               كز عهده شكرش به در آيد

دست و زبان: مراعات نظير     دست: مجازاً اعمال      زبان: مجازاً گفتار

از دست و زبان كسي بر آمدن: كنايه از توانايي داشتن

- اعملوا آل داوود شكراً ....    : تضمين

- باران رحمت بي حسابش همه را رسيده و خوان نعمت بي دريغش همه جا كشيده.

باران رحمت: اضافه ي تشبيهي           خوان نعمت: اضافه تشبيهي

رسيده، كشيده : سجع پاياني قرينه ها و ترصيع هم دارد (تمام واژه ها در قرينه دو به دو با هم سجع دارد)

تلميح به آيه ي: ربكم ذو رحمة واسعه              انعام/147

باران رحمت بي حسابش همه را رسيده : الرحمن         صفت رحمانيت خداوند

خوان نعمت بي دريغش همه جا كشيده :           صفت منعم بودن

پرده ي ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد و وظيفه ي روزي به خطاي منكر نبرد.

پرده ي ناموس: اضافه تشبيهي            پرده دريدن: كنايه از رسوا كردن، فاش كردن راز

ندرد، نبرد: سجع

پرده ناموس بندگان به گناه فاحش ندرد : صفت ستارالعيوبي خداوند

وظيفه ي روزي به خطاي منكر نبرد : صفت رزّاق      هو الرزّاق

- فراش باد صبا را گفته تا فرش زمردين بگسترد و دايه ي ابر بهاري را فرموده تا بنات نبات در مهد زمين بپرورد.

فراش باد صبا ، دايه ي ابر بهاري ، بنات نبات، مهد زمين هر چهار مورد اضافه تشبيهي هستند

  فرش زمردين: استعاره از سبزه و چمن         فراش، فرش،‌بگسترد: مراعات نظير

باد صبا، ابر بهار، نبات، زمين: مراعات نظير

دايه، بنات، مهد ، بپرورد: مراعات نظير

كل عبارت آرايه ي تشخيص دارد.                بگسترد، بپرورد، سجع

مهد زمين: الم نجعل الارض مهادا(تلميح)

بنات نبات: جناس        را: حرف اضافه«به»

- درختان را به خلعت نوروزي قباي سبز ورق در بر گرفته و اطفال شاخ را به قدوم موسم ربيع كلاه شكوفه بر سر نهاده.

قباي سبز ورق، اطفال شاخ، كلاه شكوفه، اضافه تشبيهي هستند.

اطفال شاخ را: «را» فك اضافه : بر سر اطفال شاخ

قدوم موسم ربيع: تشخيص                 خلعت نوروزي و موسم ربيع: مراعات نظير

شاخ، درخت، ورق، شكوفه، نوروز، ربيع: مراعات نظير        نوروز، خلعت، قبا: مراعات نظير

اطفال، كلاه، سر: مراعات نظير

بر،‌ سر: جناس           گرفته، نهاده: سجع

- عصاره تاكي به قدرت او شهد فايق شده و تخم خرمايي به تربيتش نخل باسق گشته:

نخل باسق: «والنخل باسقات»

فايق، باسق/ شده، گشته: سجع

عصاره تاك، شهد فايق/ تخم خرما، نخل باسق: مراعات نظير    اشاره به صفت قادر بودن خداوند

ابر و باد و مه خورشيد و فلك در كارند                           تا تو ناني به كف آري و به غفلت نخوري

همه از بهر تو سرگشته وفرمانبردار                    شرط انصاف نباشد كه تو فرمان نبري

ابر و باد و مه و خورشيد و فلك: مراعات نظير           مصراع تشخيص دارد            تلميح به آيه شريفه ي: «و سخرلكم الشمس و القمر دائبين» (ابراهيم/33)

نان: مجازاً‌ روزي ،‌غذا                     كف: مجازاً: دست

- در خبر است از سرور كائنات و مفخر موجودات و رحمت عالميان و صفوت آدميان و تتمه دور زمان محمد مصطفي- صلي ا... عليه و آله و سلم- تنسيق الصفات

رحمت عالميان: تلميح به آيه شريفه ي: « و ما ارسلناك الا رحمة للعالمين» (انبياء/ 7)

سرور، مفخر/ كائنات، موجودات/ رحمت، صفوت/ عالميان، آدميان: سجع

- قسيم، جسيم، نسيم، وسيم: جناس        كل بيت: آرايه تنسيق الصفات

- كمال، جمال: جناس

- چه غم ديوار امت را كه دارد چون تو پشتيبان         چه باك از موج بحر آن را كه باشد نوح كشتيبان

ديوار امت: اضافه تشبيهي

بيت اسلوب معادله دارد.                                      تلميح به ماجراي حضرت نوح (ع)

نوح، بحر، كشتيبان: مراعات نظير                                   را: حرف اضافه «براي»

- هر گه كه يكي از بندگان گنهكار پريشان روزگار، دست انابت به اميد اجابت به درگاه حق- جل و علا- بردارد ايزد تعالي در او نظر نكند. بازش بخواند باز اعراض كند بار ديگرش به تضرع و زاري بخواند ................... همي شرم دارم.

سجع:                      تضمين: «يا ملائكتي ..........»

دست انابت: ضافه ي غير تعلقي          بازش، بار ديگرش: «ش: مفعول»

سجع هاي نزديك به هم را «تضمين المزدوج» گويند.

- كرم بين و لطف خداوندگار              گنه بنده كرده است و او شرمسار

تلميح به «يا ملائكتي قد استحييت من عبدي .....»

او: مرجع ضمير خداوندگار.               خداوندگار،‌بنده: مراعات نظير

كرم، لطف: مراعات نظير                 و در مصراع دوم: واو تقابل يا مقابله به معناي در مقابل

- عاكفان كعبه جلالش به تقصير عبادت معترف كه: ما عبدناك حق عبادتك و واصفان حليه جمالش به تحير منسوب كه ما عرفناك حق معرفتك.

كعبه جلال، حليه جمال: اضافه ي تشبيهي                  سجع

عاكف، كعبه، عبادت: مراعات نظير               جلال، جمال: مراعات نظير

ما عبدناك حق عبادتك، ما عرفناك حق معرفتك: تضمين

- گر كسي وصف او ز من پرسد                   بي دل از بي نشان چه گويد باز

عاشقان كشتگان معشوقند                          بر نيايد ز كشتگان آواز

بيت اول تلميح به «ان الله لا يوصف و لا يدرك»

بيت دوم تلميح به حديث «من عرف الله كلّ لسانه» كسي كه خدا را شناخت زبانش كند مي شود و نمي تواند چيزي بگويد.           (جامع الصغير)

بي دل: عاشق (در اينجا خود سعدي)

عاشق ، معشوق: مراعات نظير           كشتگان : كساني كه به مرحله فنا رسيده اند كه آخرين وادي عرفان است    هفت وادي عرفان عبارت است از: طلب، عشق،‌ معرفت، استغنا، توحيد، حيرت، فناء‌ في الله

- يكي از صاحبدلان سر به جيب مراقبت برده بود و در بحر مكاشفت مستغرق شده ..........

جيب مراقبت:اضافه ي غير تعلقي                 بحر مكاشفت: اضافه ي تشبيهي

بوستان: استعاره از معرفت الهي يا همان حالت خوش عرفاني كه عارف داشته

ما را: حرف اضافه«براي ما»

بحر، مستغرق: مراعات نظير                                سجع

- گفتم  به خاطر داشتم كه چون به درخت گل رسم، دامني پر كنم هديه ي اصحاب را. چون برسيدم بوي گلم چنان مست كرد كه دامنم از دست برفت!

سجع

درخت گل: استعاره از معارف و حقايق الهي، مشاهده جمال حق، حالت عرفاني حاصل از مراقبه و مكاشفه                  درخت گل و بوي گل: مراعات نظير

بوي گل: استعاره از جلوه جمال حق

دامن از دست رفتن: كنايه از اختيار از دست دادن، از خود بي خود شدن، در اينجا فناي كامل

هديه اصحاب را: را «براي» حرف اضافه

مست، دست: جناس      واج آرايي « س».

- اي مرغ سحر عشق ز پروانه بياموز كان سوخته را جان شد و آواز نيامد

اين مدعيان در طلبش بي خبران اند     كان را كه خبر شد خبري باز نيامد

مرغ سحر: بلبل نماد عاشق ظاهري      پروانه: نماد عاشق حقيقي

كان سوخته را جان شد: را: فك اضافه(جان آن سوخته)            جان را از دست دادن، عشق، مرغ، سحر، پروانه: مراعات نظير    تشخيص

مرغ سحر، آواز/ پروانه، سوخته : مراعات نظير

بيت دوم:   خبر: تكرار           طلب: اولين وادي عرفان

مصراع دوم تلميح به : «من عرف الله كلّ لسانه»

اي برتر از خيال و قياس و گمان و وهم                    وز هر چه گفته اند و شنيديم و خوانده ايم.....

بيت اول و دوم تلميح به «ان الله لا يوصف و لا يدرك»           آخر ، اول:‌ تضاد

 

افلاك حريم بارگاهت

1- اي از بر سدره شاهراهت             وي قبه ي عرش تكيه گاهت

سدره: مجازاً آسمان هفتم          قبه ي عرش: اضاغه تشبيهي

تلميح به معراج پيامبر            هر دو مصراع كنايه از عظمت و بزرگي پيامبر

2-اي طاق نهم رواق بالا                    بشكسته ز گوشه ي كلاهت

 حسن تعليل: خميده بودن فلك را به واسطه كلاه گوشه (اعتبار و عظمت) پيامبر مي داند.

طاق نهم: فلك الافلاك يا آسمان نهم

گوشه ي كلاه يا كلاه گوشه : كنايه از مقام و عظمت

كل بيت كنايه از مقام رفيع پيامبر

3- هم عقل دويده در ركابت              هم شرع خزيده در پناهت

در ركاب كسي دويدن: كنايه از مطيع و خدمت گزار كسي بودن

در پناه كسي خزيدن: كنايه از كمك خواستن از كسي

كلمات دو مصراع دو به دو با هم سجع متوازن دارند و آرايه ي « موازنه» است

تشخيص: دويدن عقل ، در پناه خزيدن شرع

4- مه طاسك گردن سمندت               شب طرّه ي پرچم سياهت

هر دو مصراع تشبيه دارد. (ماه به طاسك، شب به طره)

طاسك، گردن سمند / طره، پرچم سياه: مراعات نظير

تلميح به شب معراج پيامبر

5- جبريل، مقيم آستانت                   افلاك حريم بارگاهت

تلميح به نزول وحي بر پيامبر            جبريل، افلاك: مراعات نظير

6- چرخ ارچه رفيع، خاك پايت           عقل ارچه بزرگ،‌ طفل راهت

خاك پا: كنايه از پستي و بي ارزشي      طفل راه: كنايه از بي تجربگي و حقيري

تشبيه عقل به طفل       موازنه

7- تلميح (آيه در كتاب آمده است)        تشبيه             روي ، روي: جناس تام

8- تلميح(آيه در كتاب آمده است)         تشخيص         (جان بخشي به خرد)

درباره ما
باعرض سلام وخسته نباشید خدمت شما دوستاران علم وادب ودانش. مادرتلاشیم تا بهترین نمونه سوال هارا ازسراسر کشور برایتان درهمین سایت جمع آوری و قراردهیم درضمن شما می توانید باعضویت دراین سایت نمونه سوال های خود را ارسال کرده وبا نام وشماره خود آن را درمعرض دید عموم قراردهید. همچنین می توانید باعضویت در خبرنامه جدید ترین نمونه سوال ها را دروبلاگ خود داشته باشید.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    شما چه امتیازی به مطالب ونمونه سوال ها ی موجود در این سایت می دهید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 68
  • کل نظرات : 10
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 64
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 130
  • باردید دیروز : 32
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 486
  • بازدید ماه : 486
  • بازدید سال : 2,188
  • بازدید کلی : 159,616
  • کدهای اختصاصی

    رنک الکسا

    پیج رنک

    مترجم سایت

    سخن هفته
    من رقص دختران هندی را از نماز پدر و مادرم بیشتر دوست دارم زیرا آن ها با عشق و علاقه می رقصند ولی پدر ومادر از روی عادت نماز می خوانند.دکتر علی شریعتی